Matematik

I matten har vi arbetat med området enheter med lite extra fokus på volym. Eleverna ska kunna göra enkla beräkningar med volym med givna mått på kub och rätblock samt kunna göra olika måttomvandlingar (ex 1 liter = 10 deciliter, 1 deciliter = 0,1 liter)

Vi har använt längd * bredd * höjd för att få fram volymen. Vi har även pratat om de kan använda basyta * höjd.

____________________________________________________________________

Under de kommande 2-3 veckorna ligger fokus på att repetera och befästa kunskaper som vi arbetat med under läsåret. Vi lägger lite extra tid på att göra beräkningar med de fyra räknesätten. Eleverna ska kunna lösa uppgifter med kort division samt uppställning multiplikation. Ex 356/4 ——– 3,45 * 4

Andra områden vi kommer att repetera är: vinklar, sannolikhet, area, omkrets, lägesord (median, medelvärde, typvärde) och statistik.

Träna gärna lite extra hemma på multiplikationstabellerna med era barn om de inte riktigt sitter än (många av eleverna har multiplikationstabellerna som mål i sina iup:er).

_____________________________________________________________________

Sannolikhet handlar om hur stor chans det är att något händer. Ex hur stor chans är det att slå en 3:a med en sexsidig tärning. Svar 1 på 6.

Eleverna tränar också på att bli säkrare på att svara och skifta mellan procentform – decimalform och bråkform. 2/5 = 40% = 0,4

De elever som varit sjuka eller missat onsdagens och torsdagens lektion behöver läsa igenom och kolla den korta filmen om sannolikhet på Gleerups. De kan även göra uppgifterna 1-12 som de hittar på länken nedan. Eleverna behöver logga in på Gleerups för att komma åt länkarna

  1. https://gleerupsportal.se/laromedel/matematik-5/article/4d9e540b-1745-4511-9e2a-bc58f257c614?page=9999
  2. Uppgifter: 1-12: https://gleerupsportal.se/laromedel/matematik-5/article/31ea9f53-3d4c-4211-bea4-902b004baa0e

På tisdagar arbetar vi med något som heter veckans tal. Hittills har vi lagt fokus på de fyra räknesätten där vi arbetar med att eleverna ska bli säkra på att ställa upp och räkna med de fyra räknesätten. Vi arbetar efter modellen EPA, vilket innebär att först tänker man själv, sen tillsammans med bänkkompis och sen visar vi i helklass. Uppgifterna är i varierande svårighetsgrad för att alla ska utmanas.

Digitala verktyg som vi använder:

  • Gleerups      https://gleerupsportal.se/login/
  • matteportal.se
  • elevspel.se

Hjälp med genomgångar för elever och föräldrar

  • Matteboken.se
  • Studi.se
  • Gleerups (matematikportalen)